BEMIDDELING IN BURGERLIJKE ZAKEN

Conflicten tussen huurder en verhuurder

In de relatie tussen huurder en verhuurder is een goede verstandhouding essentieel.

Over diverse zaken kan een onenigheid ontstaan, zoals over de achterstallige huurgelden, verantwoordelijkheid voor bepaalde onderhoudswerken, renovatiewerken of gebreken in het pand…

Ook bij het beëindigen van de huurovereenkomst kunnen de huurder en verhuurder er verschillende visies op na houden voor wat de eventuele huurschade betreft, welke opzegperiode geldt of welke vergoeding betaald moet worden.

Conflicten tussen buren of mede-eigenaars

Waar mensen samenleven, kunnen conflicten ontstaan over bijvoorbeeld het onderhoud van een gemeenschappelijke hal, overlast van blaffende honden, een haag die te hoog staat, geluidsoverlast, etc…

Deze kwesties hebben een grote impact op de leefwereld van alle betrokkenen, zodat het van belang is dat de betrokken partijen in gesprek kunnen treden.

Bouwgeschillen

Bouwgeschillen zijn jammer genoeg realiteit: koudebruggen, barsten in de ruwbouw, waterinfiltratie…

Wanneer je een klacht hebt over het ontwerp van je architect of over de uitvoering van de bouwwerken door een aannemer kan bemiddeling een volwaardig alternatief bieden om voor beide partijen een aanvaardbaar akkoord te bereiken.

Bij welke kwesties kan bemiddeling jullie helpen:

  • Geschillen tussen buren: geluidsoverlast, eigendomsgeschillen, burenruzies, …

  • Mede-eigendom: conflicten tussen mede-eigenaars van een gebouw, bijvoorbeeld over de kostenverdeling van onderhoudswerkzaamheden

  • Huurgeschillen: problemen tussen verhuurders en huurders, zoals achterstallige betalingen, huurschade,…

  • Consumentenzaken: geschillen tussen consumenten en bedrijven, bijvoorbeeld over aankopen, contracten, garanties,…

  • Bouwgeschillen: geschillen bouwheer – aannemer – architect,…

Onze bemiddelaars zijn vertrouwd met deze materie en begeleiden alle betrokken partijen bij het bereiken van een consensus.